19 februari 2008

Eénrichtingsverkeer en nuchter verstand

Christopher Hitchens haalde DE PERS met een amusant interview waarin hij zijn anti-religieuze stokpaardjes berijdt. Hij doet dit met verve en hij weet waar hij het over heeft. Wat hem en mij altijd zo mateloos irriteert, is het éénrichtingsverkeer van mensen die in een god geloven. Altijd beweren dat atheïsten het bij het verkeerde eind hebben, want God dit en God dat, God zus, God zo.

Op het moment dat jij ze dan een keertje wat wilt vertellen, schudden ze meestal alleen hun hoofd, zeggen ze dat je het niet begrijpt, maar de discussie gaan ze niet aan. Vastgeroest in domme, verouderde en achterhaalde overtuigingen die de wereld alleen maar slechter hebben gemaakt. Ik beperk mij meestal tot het schrijven van mijn overtuiging, want de discussie aangaan met religieuze mensen of - nog erger - mensen zonder mening die religie tolereren, laat ik veelvuldig achterwege om om onvermijdelijke conflicten te voorkomen. Religie en nuchter verstand blijven twee tegenpolen. Gezien de domheid van mensen zie ik dat niet veranderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten