26 oktober 2007

Richard Dawkins

Richard Dawkins - Zijn naam laat ik regelmatig vallen en terecht. God als Misvatting moet u zeker lezen, maar zijn naam duikt op in talrijke publicaties die meer dan de moeite waard zijn. Onderstaande quote van Dawkins zal elke atheïst aanspreken:

"Als je iemand tegenkomt die beweert niet in de evolutie te geloven, kun je er veilig van uitgaan dat die persoon onwetend, dom of krankzinnig is (of slecht, maar die mogelijkheid wil ik liever buiten beschouwing laten)."

Dawkins zegt daarover in het oktobernummer van de Nederlandse Scientific American: "Die zin is ontelbare malen geciteerd om aan te tonen dat ik een fanatieke, intolerante, bekrompen, onbeheerste schreeuwer zou zijn. Maar kijk nu eens objectief naar die zin. (...) Het is niets anders dan een simpele, nuchtere constatering van de feiten. Onwetendheid is geen misdaad. En iemand onwetend noemen is geen belediging. Ik weet bijvoorbeeld niets van honkbal (...). Als ik tegen iemand die gelooft dat de wereld 6000 jaar oud is, zeg dat hij onwetend is, is dat eigenlijk een compliment, want daarmee impliceer ik dat hij niet dom, krankzinnig of slecht is."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten