11 april 2008

Heilige Michaëlkerk ontwerp Sluijmer

Artikel Twentse Courant - Tubantia 10 april 2007:

Heilige Michaëlkerk ontwerp Sluijmer

ENSCHEDE - De Heilige Michaëlkerk is ontworpen door architectenbureau Sluijmer. In onze krant van dinsdag werd ten onrechte gemeld dat het ontwerp afkomstig is van bureau Slijmer.
Ook werd in het bericht de indruk gewekt dat de Heilige Michaëlkerk en Sint Jan dezelfde kerken zijn. De Heilige Michaëlkerk stamt uit 1962 en is eigendom van het parochieverband in Enschede. Het pand staat op de nominatie gesloopt te worden.

Tot zover het artikel. Ik heb het helemaal overgenomen, je kunt het dus geen citaat noemen. Ik hoop niet dat er een idioot is die meent dat ik nu de auteursrechten heb overtreden door deze paar zinnen. Want er leven microbenneukers op deze wereld, dat wil je niet weten. En de meesten daarvan zijn ook streng gelovig, dus je moet wel op je hoede zijn.

Hoe dan ook: wat is er met dit artikeltje aan de hand. Het speelt in Enschede, de stad waar schrijver Jan Cremers opgroeide en al eens melding maakte van Bakkerij Sluijmer. Sluijmer? Inderdaad, Sluijmer met ij en zo wordt mijn naam ook officieel geschreven. Ik maakte er al heel snel Sluymer van. Dat was makkelijk spellen en stond beter op mijn foto's, onder publicaties en op mijn boeken.

De schrijffout Slijmer is typerend voor de fouten die vroeger op school ook met mijn naam werden gemaakt. Als ik architect Sluijmer was, zou ik er ook Sluymer van maken. Het blijft dan weliswaar een rotnaam, maar in elk geval beter dan Sluijmer, want die naam is zelfs in drukletters een rommeltje.

Over de kerk die Sluijmer gemaakt schijn te hebben, wil ik het niet hebben. Persoonlijk had ik daar een parkeergarage van gemaakt, dat is tenminste functioneel. Dat brengt mij trouwens op een idee. De kerken hebben in de loop der eeuwen zo verschrikkelijk veel geld van de mensen gestolen, laten we daar parkeergarages voor terugeisen. Er zijn nog altijd mensen die tien procent van hun jaarinkomen aan de kerk afdragen. Hoe gek ben je? Wie één keer het Vaticaan bezoekt en ziet wat daar voor een liederlijk vermogen is afgetroggeld van mensen, begrijpt toch ook niets meer van religie? Alle kerken plat en parkeergarages. En gratis parkeren uiteraard. Jeetje, wat een tekst. En dat allemaal omdat er een Sluijmer als Slijmer werd vermeld. Hoe dan ook: plat die kerk en Sluijmer, ontwerp maar eens een leuke parkeergarage.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten