10 januari 2010

God rijdt de Elfstedentocht toch maar niet

Dat het nu zo sneeuwt, is logisch. Dat regelt God. Die heeft even geen zin in het gezeur van zwarte kousen of vrome hypocrieten. Hij laat het dus gewoon flink sneeuwen, zodat hij rustig kan oefenen voor de voor de Elfstedentocht. Ik fotografeerde hem toen hij net onderuit glibberde, want veel talent heeft hij niet.
'Jezus,' zei hij, 'wat is dat godgeslagen glad.'
'Logisch toch?' antwoordde ik. 'Je zou het moeten weten, want je hebt ijs tochzelf gemaakt?'
Dat bracht mij eigenlijk op de vraag in welk jaargetijde God de wereld had geboetseerd. Van ijs had de oude baas geen kaas gegeten. Hij wist nauwelijks dat het zo glad was.
'Eigenlijk heb ik de pest aan kou,' mompelde God.
'Leuk om te horen. Je hebt wat mensen kou laten lijden.'
'We gaan niet zeiken, hè Sluymer?'
'Nee, hoor. Maar je zal zo langzamerhand ook wel een keertje artrose hebben, toch?
'Artrose?' zei God en keek mij aan als een schaap dat net in z'n wolletje had gescheten. 'Je denkt toch niet dat ik de gevolgen van een weekje fröbelen allemaal ken? Ik vind het al heel wat dat ik nog zin heb om te schaatsen.'
'Dan loop je toch flink wat risico,' waarschuwde ik hem.
'Hoezo dan?'
'Of je breekt een been, of een heup. Ik zou de gok niet wagen.'
Ik zag hem twijfelen. Hij maakte drie slagen om bij de wollen handschoen te komen die een stuk was doorgegleden na zijn val. Je zag dat hij uit het veld was geslagen.
'Dus jij adviseert mij om de Elfstedentocht niet te rijden?' vroeg hij.
'Ik persoonlijk zou het niet doen.'
'Wel knap lullig dat jij mij hier dan hebt zien vallen. Je hebt nog een foto gemaakt ook? Godsamme. OK, dan zie ik er van af. Maar als ik 'm niet rijd, dan rijdt niemand hem. Ik gooi er een flink portie dooi tegenaan.'
Lichtgeraakt typetje, dacht ik. Maar ik schrok toch toen ik wat waterplekken op het ijs zag verschijnen.
'Jezus, dat heb je snel gedaan,' zei ik en draaide mij, want hij was kennelijk achter mij beland. Niet dus. Het ijs was verlaten en er was niemand meer te zien. Ik liep snel naar de kant en sprong op de wallenkant. Hete koffie leek mij wel wat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten